Vervreemdend

17 juli 2019 - Kunming, China

Heel bijzonder en vervreemdend, dat zijn mijn eerste indrukken van China. Direct op het vliegveld is alles al  “anders”. Strak geleid, overal camera’s. Bij de paspoortcontrole weer een gezichtsscan en afdrukken van alle vingers. Zouden ze die vergelijken met Den Haag? Je paspoort wordt gescand en dan praat de camera die je scan maakt Nederlands tegen je.

Ik werd opgewacht door een jongen die mij met m’n ingepakte fiets naar het hotel bracht, 40 minuten rijden. Overal gedisciplineerd verkeer en weer overal camera’s. Overal bouwwerkzaamheden, het vliegveld van Kunming is niet klein (Kunming en omgeving = 8 miljoen inwoners) maar zo te zien wordt het nog vele malen groter. Overal wegen in aanbouw, viaducten, fly-overs... Je kunt niets lezen en niemand spreekt Engels. In het hotel gelukkig wel een beetje. Blijf drie nachten in het Holiday Inn, fiets in elkaar zetten, een stadsrit maken, vertrouwd raken met het verkeer, wat boodschappen doen en dan van start. Ben benieuwd.....

Oh en het is waar, Facebook, Google, Google Maps en alle andere apps werken dus niet.

BangkokBoven LaosElfde verdieping Holiday InnLokaal bier

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willem:
    17 juli 2019
    Fijn dat je goed bent aangekomen Pieter. Als de eerste trap goed is dan volgt de rest vanzelf. Ik volg je en reageer. Maak er een onvergetelijke reis van, man!
  2. Pieter Roelofs:
    18 juli 2019
    Ga ik doen, eerst even acclamatiseren, Kunming ligt op 1900 meter en ik moet gelijk klimmen. Eerst een stadsrit om te wennen.
  3. Huug van Ooijen:
    Veel plezier Pieter
  4. Hafida boufassil:
    17 juli 2019
    Ga er lekker van genieten!
    Groetjes hafida.
  5. Pieter Roelofs:
    18 juli 2019
    Ga ik doen, lekker eten hier.
  6. Kees:
    17 juli 2019
    Nu maar lekker gaan genieten Pieter
    Communicatie toch wel mogelijk met Nederland?
    Groetjes Kees
  7. Pieter Roelofs:
    18 juli 2019
    Jawel, via deze site en mijn KPN mail werkt ook goed.
  8. Toni en Arnold:
    17 juli 2019
    Handig van je om 3 nachten in het hotel te zijn. Kun je een beetje acclimatiseren voor je aan de grote fietstocht gaat beginnen. Veel plezier en succes met het fietsen!
  9. Pieter Roelofs:
    18 juli 2019
    Deze stad ligt op 1900 meter en ik moet gelijk klimmen, eerst een stadsboerderij om te wennen!
  10. Ali B:
    1984 zo te lezen, orwell in China
  11. Pieter Roelofs:
    18 juli 2019
    Letterlijk en figuurlijk alles binnen de lijntjes.